
Zelfs als het kan haal ik geen mensen over om klant van mij te worden. Ik weiger om dat te doen. Simpelweg omdat het niet aan mij is om die keuze te maken. Om je een goed inzicht te geven in hoe ik dat zie, heb ik hier een prachtige ervaring die ik graag met je deel.
Vorige week had ik een gratis eerste sessie met een dame die hulp zocht. Ik was haar aanbevolen en het leek haar heel fijn als ik bij haar thuis zou komen praten. Het viel het me op dat ze maar vragen bleef stellen. Op de een of andere manier zocht ze naar een cruciaal stukje informatie dat haar over de streep zou kunnen trekken om mij ‘in te huren’.
Op enig moment heb ik het gesprek gedraaid met de vragen: Wat heb jij nodig? Waar zou jij mee geholpen zijn? Hoe zou jij je willen voelen? Wat zou jij anders vorm willen geven in je leven?
En toen brak ze open. Ze vertelde me zo veel over wat er speelde in haar leven en sprak zo openlijk over haar gevoel! Op deze vragen had ze gewacht. Op een opening, een moment waarin ze haar verhaal kon delen. Een verhaal waarin steeds haar financiële situatie naar boven kwam.
Ik heb naar haar geluisterd. En haar erkenning gegeven voor waar ze in verwikkeld zat. Toen heb ik haar verteld dat ik met haar geen traject zou starten.
Ze werd stil. Zo heb ik mijn keuze aan haar uitgelegd:
“Lieve José, ik hoor je en als ik je nog een paar vragen stel zou ik je vast en zeker kunnen overhalen om een traject met mij te starten. Maar dat wil ik niet. Je vertelt me zo openlijk over wat er speelt in je leven en wie je om je heen hebt om je met een aantal dingen te helpen. Het probleem is niet dat je vast bent gelopen in je leven en iemand nodig hebt om weer in beweging te komen. Het probleem is dat je geen nee kunt zeggen tegen mensen en dat kost je onnodig veel geld. De enige hulp die je nu zou kunnen inhuren is die van een budgetcoach. En ik heb er wel een die ik je kan aanbevelen.
Voor nu geef ik je graag nog een aantal tips die je kunt gebruiken, om de focus in je leven te verleggen van het goed te doen voor anderen, naar de focus op jezelf. Op goede zelfzorg.”
Ze pakte mijn hand vast en zei: ‘Wat ontzettend lief dat je me niet probeert over te halen!’ Ze was blij en opgelucht. Ze vond het heel fijn om zo haar verhaal te kunnen vertellen zonder kritiek, oordeel of mening terug te krijgen. Het werd me duidelijk dat dit voor haar niet vanzelfsprekend was.
Ik ben ervan overtuigd dat ik haar verder had kunnen brengen in haar ontwikkeling met het verleggen van de focus van anderen naar zichzelf. Alleen dat was niet wat ze op dit moment het meest nodig had. Die behoefte zat allereerst op het verkrijgen van overzicht in haar financiën en het opstellen en uitvoeren van een financieel plan. Ze had zojuist haar hulp in de huishouding gevraagd om in plaats van wekelijks, twee wekelijks te komen. Terwijl ze de hulp hard nodig heeft! Hoe kan ik dan mezelf aankijken in de spiegel als ik haar facturen ga sturen die nog wat hoger zijn dan wat ze betaalt aan haar hulp?
Ik wíl niemand overhalen, zelfs niet motiveren voor het aangaan van een traject met mij. Als ik iemand in een eerste contact kan inspireren, dan wordt de keuze voor samenwerking zélf en zónder druk gemaakt en is het commitment aan het resultaat ook vele malen groter. Een traject met mij wordt dan niet ervaren als kostenpost. Het wordt gegarandeerd ervaren als een investering die het waard is.
Reactie schrijven